19.06.2010

soğanlı börek aka patriyot böreği

Çatalca'ya ulaşan otobüslerden inip meydanı geçip asfalt yolu bitirirdik; sonrası yokuşlu taşlı yollar ve Rum evleriydi. Eve ulaşınca Zeynep Hanım mutlaka masayı donatmış bizi bekler dururdu; muhtemelen de bırak biz yollara düşmeden önceyi biz uyanmadan önce tüm hazırlıkları tamamlamış olurdu. Zaten bu tez canlılığı ve inatçılığından yataklara düşüp altı yılını o halde geçirdi ya... Sofranın benim için -ve muhtemelen ailenin diğer fertleri için de- en gözde unsuru eve girer girmez kokusunu aldığımız davlumbaz fırında pişmiş soğanlı börekti.

Soğanlı börek, adı üzerinde kat kat açılmış böreğin içi soğanlı olanıydı. Yan unsurlarsa elbette domates ve bol bol nane. Çoğunlukla ana yemeği geçip böreğe yumulur üstüne de enfes kurabiyelerle ziyafeti sonlandırırdık. Zeynep Hanım artık yok ama soğanlı börek bayrağını kızına -anneme- devretti. E bu devir esnasında elbetteki tadda hafif bir kayıp oldu ama ne yapalım bu enfes lezzeti başka yerde yeme şansım yok; bayrağın diğer sahibi teyzem çok yaşlı artık. Zamanının geldiğini düşünüp kardeşimi gaza getirdim; kendisi eminim ki annemden daha iyi yapacak.

Peki nereden çıktı şimdi soğanlı börek? Organik pazarda gözleme, börek yapan bir teyze var. O da kocası da Arnavut kanı taşımakta, cumartesileri de pırasalı börek bulunmakta tezgahlarında. Yıllar içinde epey muhabbetli hale geldik, bir ara soğanlı börekten bahsettim böyle kat kat açardı ananem diye. Meğer onun da oğlunun en sevdiği börekmiş, şimdi ne zaman yapsa ayırıyor bana da. Bugün de bir gittim ki üç dilimi ayırmış sağolsun. Elbette Zeynep Hanım'ın yaptığı kadar muhteşem değil...

Ha şimdi soran olursa Patriyot böreği nereden çıktı peki diye, bu konu araştırılması gereken bir konu. Nasıl Mübadele yeni yeni kurcalanmaya başladıysa Patriyotların kurcalanmasına daha var sanki. Kısacası Nasliç ve Yanya civarında yaşayan Müslüman Rumlardır Patriyotlar; Lozan Mübadelesi de dini temelli bir takası öngördüğünden Anadolu'daki Rumlarla Yunanistan'daki Müslümanlar yer değiştirilmiştir. Zeynep Hanım da Nadir Bey de Patriyottu. Eh bu da beni yarı Patriyot yapar...

Son söz: düşünüyorum da böreğin içine soğan ve domates koymak zorunda kalmak nasıl zor bir süreç esnasında gelişmiştir acaba?

2 yorum:

Sadece C. dedi ki...

muhteşem; beni yıllar önce bulgaristan göçmeni Ganime Teyze'mizin yaptığı balkabaklı böreğe götürdün, teşekkürler!

hirondelle dedi ki...

ben teşekkür ederim :)

balkabaklı börek de denenmesi gereken bir şey.